شناسه خبر: 1793

لینک کوتاه صفحه

https://azar.dmsonnat.ir/?p=1793

مدیر دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت آذربایجان غربی
جریان مباهله مغفول مانده و جای بحث زیاد دارد
حجت الاسلام فعال آذر تصریح نمود: در حدیثی که‌ مورد اتفاق اهل سنت وشیعه هست تاییدی بران وجود دارد که این عالم شیعه ذکر می کند  که پیامبر (ص) فرمودند که هر کس بخواهد ادم را در علمش و نوح را در طاعتش و ابراهیم خلیل بودنش ، موسی را در هیبتش ، عیسی را در صفتش نگاه کند به علی بن ابی طالب حدیث  اشاره می کند که همه فضائل پیامبران در علی وجود داشت الا پیامبر ما نباشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت آذربایجان غربی؛ حجت الاسلام عسگر فعال آذر ، در نشست مشترک علمای شیعه و اهل‌سنت به مناسبت روز مباهله، ضمن اشاره به اهمیت برگزاری نشست‌های مشترک علمای شیعه و اهل ‌سنت گفت: وحدت ما مسلمانان بر سر مشترکاته ، یکی ازجریانات مشترکاتمان ، قضیه مباهله هست.

وی افزود: پیامبر اکرم صلی الله علیه واله و سلم یه سری نامه هایی برای فرماندهان بلاد فرستادند ، از جمله نامه ها یک نامه هم به نجران فرستاد. نجران منطقه ای است در مرز حجاز و یمن ، آن جا مسیحی نشین بود و اکثر مسیحیان  جزیره العرب در آنجا ساکن بودند

از نجران یک هیئت سی یا شصت نفره ( روایت شده ) آمدند خدمت پیامبر (ص) تا ایشان را بشناسند وخداوند در قران می فرماید: وَ إِذْ قالَ عیسَی ابْنُ مَرْیَمَ یا بَنی‏ إِسْرائیلَ إِنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُمْ مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیَّ مِنَ التَّوْراهِ وَ مُبَشِّراً بِرَسُولٍ یَأْتی‏ مِنْ بَعْدِی اسْمُهُ أَحْمَدُ

حضرت عیسی در اینجا دو ماموریت برای خود بیان می کند تصدیق تورات تبشیر احمد صلی الله علیه و سلم ، در حال حاضر اسم پیامبر در انجیل فعلی فارقلیط است.

و ( به یاد آر ) هنگامی که عیسی بن مریم گفت: ای بنی اسرائیل ، بی تردید من فرستاده خدا به سوی شمایم در حالی که آنچه را پیش از من آمده که تورات باشد تصدیق کننده ام و به فرستاده ای که پس از من خواهد آمد که نام او احمد ( صلّی اللَّه علیه و آله ) است.

فعال آذر در ادامه اظهار داشت: آنها امدند خدمت پیامبر (ص) بحث کردند ویقین پیدا کردند که این آخرین پیامبر زمان هست ویقین پیدا کردند که حق است اما سرباز زدند از قبول ح.

ازجمله بحثهایی که بین پیامبر و انها رد و بدل شد مسیله الوهیت حضرت عیسی (ع) بود شما مستحضرید در قران هست: وَ قالَتِ الْیَهُودُ عُزَیْرٌ ابْنُ اللَّهِ وَ قالَتِ النَّصارى‌ الْمَسیحُ ابْنُ اللَّهِ

مدیر دفتر اشاره به سوره بقره آیه ۲۵۹ کرد و گفت: یک پیامبری از بنی اسرائیل سوار بر الاغش  از یک شهر می گذشت ، در راه یک سری استخوان های پوسیده را سر راه دید و با خودش گفت: أَنَّى یُحْیی هذِهِ أللهُ بَعْدَ مَوْتِها فَأَماتَهُ أللهُ مِائَهَ عامٍ: خدا صد سال او را میمراند و بعد زنده کرد تفسیر ها می گویند این پیامبر (ص) عزیر بود شاید حکمت اینکه آنها گفتند عزیز پسر خداست همان صدسال مردن و زنده شدنش هست .

وی در ادامه افزود: اما نصاری چرا گفتند عیسی پسر خداست ، چون پدر نداشت و بعد آیه نازل شد: إِنَّ مَثَلَ عِیسَىٰ عِنْدَ اللَّهِ کَمَثَلِ آدَمَ ۖ خَلَقَهُ مِنْ تُرَابٍ

اگر عیسی پدر نداشت ، آدم پدر و مادر نداشت و این دلیل نمیشود که عیسی پسر خدا شود

پس این طور نیست. لذا این مسیحیان جریان را قبول نکردند پیامبر (ص) فرمودند: بیائید باهم مباهله کنیم.

فعال آذر خاطر نشان کرد: در مورد جریان مباهله ، من منابع اهل سنت را بسیار غنی یافتم اصلا به منابع شیعه نگاه نکردم و با خود سه تا تفسیر اوردم.

تفسیر ان کثیر ، تفسیر بیضاوی و تفسیر رازی

وی اشاره به ابن کثیر در تفسیرش در مورد آیه مباهله خلاصه آوردند ، کرد و گفت: آمدن کاروان نجران در سال نهم بود چون اولین کسانی که به پیامبر (ص) جزیه پرداخت نمودند اهل نجران بودند و آیه جزیه هم بعد از فتح مکه نازل شد

بعد جریان مباهله را نقل می کند و می فرماید ابوبکر بن مردویه از جابر نقل می کند که عاقب وطیب دوتا از بزرگان امدند محضر پیامبر ص و پیامبر انها را به مباهله و ملاعنه دعوت کرد

انها وعده دادند که فردا ملاعنه و مباهله کنند، صبح که شد پیامبر (ص) دست فاطمه وحسن وحسین را گرفت و فرستاد دنبال این سران نجرانی وانها ابا وممانعت کردند ، وگفتند ما مباهله و ملاعنه نمیکنیم بلکه خراج می دهیم

پیامبر (ص) فرمودند : قسم به خدایی که من را به حقانیت فرستاده بودند  اگر لا می گفتند و مباهله را قبول می کردند کل این صحرا پر اتش می شد: فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ.

جابر می فرماید : منظور آنجا  أَنْفُسَنَا پیامبر و علی بن ابی طالب است و أَبْنَاءَنَا حسن و حسین وَنِسَاءَنَا ، فاطمه می باشد

این قضیه مباهله در تفسیر ابن کثیر است.

مدیر دفتر نمایندگی خاطر نشان کرد: در تفسیر بیضاوی کمی مفصل تر بحث شده است ، اهالی نجران به عاقب گفتند چکار کنیم با پیامبر (ص) مباهله بکنیم یا نه؟ عاقب گفت والله پیامبری ایشان برای شما مبرهن شدو شما فصل الخطاب را در مورد پیامبر شما بیان کردند قسم بخدا هیچ قومی با پیامبر (ص) مباهله نکرد مگر هلکو‌ا یعنی هلاک شدند اینا ابا کردند و قرار شد که جزیه بدهند جناب بیضاوی در تفسیرشان می فرمایند که اینها انصراف دادند

و پیامبر آخذا بید الحسن وفاطمه تمشی خلفه و علی خلفها گفتند وقتی من دعا کردم شما آمین بگویید فقال اسقفهم یا معشر النصری انی لاری وجوها لو سئلوا الله ان یزیل الجبل من مکانه لازاله

فعال آذر اشاره به گفته اسقفشان کرد و گفت: ای جماعت نصری ، قسم بخدا من یه سری چهره هایی می بینم که اگر از خداوند بخداهند کوه را از زمین بکند خداونداین کار را خواهد کرد

فلا تباهلوا فتهلکوا ، مباهله نکنید که هلاک خواهید شد ، و اقرار کردند که به پیامبر (ص) جزیه بدهند،  جزیه انها دو هزار لباس سرخ و سی زره بود که هر سال می پرداختند.

پیامبر (ص) می فرمودند: اگر مباهله می کردند به میمون و خوک تبدیل می شدند و این صحرا پر از اتش می شد و همشون می سوختند، وخداوند اهل نجران را مستاصل می کردند حتی پرندگان روی درخت هم از بین می رفتند

جناب بیضاوی می فرمایند وهو دلیل علی نبوته و فضل من اتی بهم من اهل بیته

یعنی این دلیل بر نبوت پیامبر(ص) و فضیلت اهل بیت پیامبر (ص) می باشد.

فعال آذر در ادامه به تفسیر فخر رازی هم پراخت ،که اشاره به این دارد: که پیامبر (ص) با همین چهار نفر امدند ، که بعدا اسقف اعظم نجران گفتند من چهره این افراد می بینم اگر مباهله بکنید هلاک خواهید شد و مباهله نکردند ،  بعد پیامبر (ص) فرمود پس بیائید با ما جنگ کنید ، آنها گفتند ما طاقت جنگ با اعراب را نداریم گفتند ما با شما صلح می کنیم.

وی اشاره به فرمایشات فخر رازی کرد که می فرماید: وقتی پیامبر (ص) با عبای سیاه امدند حسن امد پیامبر (ص) او را زیر عبایش گرفتند وقتی حسین امدند او را زیر عبایش گرفتند بعد حضرت زهرا اوندند او هم زیر عبا جمع شدند سپس امام علی رضی الله عنهم امدند زیر عبا جمع شدند بعد ایه تطهیر خواندند واین ایه در نگاه اهل حدیث واهل قران مانند متفق علیه است این ایه دلالت می کند که حسن وحسین فرزندان رسول الله هستند وچیزی که این قضیه را تاییدمی کند ایه ۸۴سوره انعام است و من ذریته داود و سلیمان و زکریا و یحیی وعیسی  تا اخر ایه که دلالت براین دارد حضرت عیسی( ع) پدر نداشتند اما گاهی دختر را هم فرزند پسر و ابن میخوانند چون عیسی پدر نداشت و از منظر مادر ذریه ان حضرت می باشد

فخر رازی  می فرماید در ری با عالم شیعی دیداری داشتند بنام محمود بن حسن حمصی بود ومعلم شیعه اثنی عشری بود ومعتقد بود که امام علی افضل بود ازجمیع انبیا سوای پیامبر اکرم می باشد دلیلش هم وانفسنا وانفسکم بود ومنظور این است انسان خودش را دعوت نمی کند بلکه مراد غیر خودش است واجماع کردند که منظور علی بن ابی طالب است ومراد عینیت نیست بلکه مثل نفس پیامبر است یعنی در همه چیز مثل پیامبر است اما در نبوت عین پیامبر نیست و در این زمینه یعنی نبوت و افضلیت علی با پیامبر یکی است و پیامبر از سایر افضل است پس علی هم بدین نتیجه از همه پیامبران افضل است این گفته محمود بن حسن حمصی شیعه  است.

حجت دالاسلام فعال آذر تصریح نمود: در حدیثی که‌ مورد اتفاق اهل سنت وشیعه هست تاییدی بران وجود دارد که این عالم شیعه ذکر می کند  که پیامبر (ص) فرمودند که هر کس بخواهد ادم را در علمش و نوح را در طاعتش و ابراهیم خلیل بودنش ، موسی را در هیبتش ، عیسی را در صفتش نگاه کند به علی بن ابی طالب حدیث  اشاره می کند که همه فضائل پیامبران در علی وجود داشت الا پیامبر ما نباشد. ومی فرماید که اهل شیعه به این ایه استدلال می کنند که علی افضل از همه انبیا سوای محمد است

اما فخر رازی می گوید من این را قبول ندارم و میگوید علمای جدید وق دیم شیعه استدلال می کنند که علی افضل از کلیه صحابه است نه سایر انبیا وچون نفس پیامبر افضل از صحابه است بنا برایه مذکور علی افضل از صحابه است

یعنی افضلیت علی برسایر انبیا را فخر رازی قبول نمیکند اما افضلیت علی بر سایر صحابه را رد نمی کند واین را قبول میکند.

مدیر دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت آذربایجان غربی اظهار داشت: جریان مباهله مغفول مانده و جای بحث زیاد دارد که می توان زیاد روی آن مانور داد خصوصا در قبال مسیحیت که نیاز به تحقیق زیاد دارد و مدرک بسیار عظیمی در دست مسلمانان است.

انتهای پیام

فهرست