مسئول مرکز اسلامی پیرانشهر
حضور روحانیت با اخلاص در مدارس به عنوان امام جماعت در تربیت نسل آینده نقش بسزایی دارند
حجت الاسلام کوهی اظهار داشت: از معاونت پرورشی شهرستان انتظار است که از ائمه جماعات فقط به عنوان امام جماعت استفاده نشود بلکه با تعامل سازنده با مدیر و معلمین مدرسه کلاسهای دینی و پرسش و پاسخ هم توسط روحانیت برای دانش آموزان برگزار گردد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت آذربایجان غربی ، جلسه هم اندیشی  با حضور حجت الاسلام کوهی، مسئول مرکز اسلامی پیرانشهر و آقای حسن کوهی معاون پرورشی اداره آموزش و پرورش شهرستان با هدف تعامل مرکز اسلامی با آموزش و پرورش در راستای استفاده حداکثری از ظرفیت روحانیون مدارس و مشارکت مرکز اسلامی در گفتمان دینی در مدارس با محوریت پرسش و پاسخ در دفتر مرکز اسلامی شهرستان پیرانشهر برگزار گردید.

در این جلسه حجت الاسلام کوهی ضمن تقدیر و تشکر از حاضرین در جلسه ؛ کم رنگ شدن جایگاه مباحث تربیتی در سیاست های کلان اداره آموزش و پرورش و مدارس را اسف بارخواند و افزود: برنامه های اداره مذکور برمبنای مسایل آموزشی پی ریزی شده است و برنامه های پرورشی معمولا در حاشیه قرار دارد و متاسفانه هم به صورت صوری جهت گزارش دهی و غیره انجام می شود نه جهت کیفیت بخشی به پرورش و تربیت دانش آموزان. در حالیکه معلم شهید حضرت آیت الله مطهری می فرماید: اینجاست که ما باید با اصول تعلیم وتربیت اسلامی آشنا بشویم: اولاً آیا اسلام برای مسئله تعلیم به عنوان آموزش دادن و آگاهی دادن اهمیتی قائل است یا نه؟ انسان نمونه ی اسلام چگونه انسانی است و مدل آن چگونه مدلی است؟ برای تربیت انسان از چه متد و روشی باید استفاده کرد؟ یعنی تا چه اندازه ملاحظات روانی در تعلیمات اسلامی منظور شده است؟ تعلیم و تربیت های قدیمی ما چقدر منطبق با تعلیمات اسلامی بوده و تعلیم و تربیت های امروز ما چقدر؟ پرورش عقل مسئله اول که باید مورد بحث قرار گیرد همان مسئله پرورش عقل و فکر است و در اینجا دو مسئله داریم: یکی مسئله پرورش عقل و دیگر مسئله علم. مسئله علم همان آموزش دادن است. «تعلیم» عبارت است از یاد دادن. از نظر تعلیم، متعلم فقط فراگیرنده است و مغز او به منزله انباری است که یک سلسه معلومات در آن ریخته می شود. ولی در “آموزش” این هدف کافی نیست. بلکه نقض هم شمرده می شود که هدف آموزگار فقط این باشد که یک سلسله معلومات، اطلاعات و فرمول در مغز متعلم ریخته شود. هدف معلم بالاتر است و آن اینست که نیروی فکری را پرورش و استقلال بدهد و قوه ابتکار او را زنده کند….

مسئول مرکز اسلامی  نقش روحانیت عامل را در تربیت نفوس جامعه اسلامی بی بدیل توصیف کرد و گفت: حضور روحانیت عامل با اخلاص در مدارس به عنوان امام جماعت و معلم در تربیت نسل آینده نقش بسزایی دارند. از معاونت پرورشی شهرستان انتظار است که از ائمه جماعات فقط به عنوان امام جماعت استفاده نشود بلکه با تعامل سازنده با مدیر و معلمین مدرسه کلاسهای دینی و پرسش و پاسخ هم توسط روحانیت برای دانش آموزان برگزار گردد و این مرکز هم سعی دارد از روحانیت اهل علم و قوی و بروز و توانمند نسبت به پاسخگویی به مسایل اعتقادی و دینی به مدارس معرفی بکند.

وی در ادامه پیوند مراکز سه گانه تربیتی  (منزل و مدرسه و مسجد) را مهم خواند و افزود: اگر با برنامه ریزی دقیق  این سه مرکز تربیتی با یکدیگر پیوند داده شوند و الگوی واحد تربیتی در این مراکز سه گانه به دانش آموزان ارائه شود ؛ می توان از لحاظ تربیتی به قله ها صعود کرد. تناقضات تربیتی پدر و مادر و معلمین و روحانیت صدمات جبران ناپذیری بر جوان و نوجوان کشور وارد خواهد کرد.

وی در پایان جلسه برگزاری دوره های آموزشی جهت توانمند سازی ائمه جماعات مدارس را مهم خاطر نشان کرد و افزود: مرکز اسلامی این آمادگی را دارد با همکاری آموزش و پرورش؛ دوره های آموزشی جهت توانمندسازی ائمه جماعات مدارس با موضوعات کلاس داری و شبهه شناسی و روش های پاسخ به شبهات و روان شناختی نوجوان و جوان را با استفاده از ظرفیت اساتید مبرز شهرستانی و استانی و کشوری برگزار نماید.

انتهای پیام

فهرست