امام جمعه شهرربط سردشت
علمای وهابیت مخالف توسل و تبرک به قبر اولیای الهی و دعا نزد قبر ولی هستند
ماموستا یوسفی افزود : شهر مشهد به واسطه در برگرفتن حرم مطهر امام رضا (ع) محور وحدت شیعه و سنی در منطقه است و می توان از این ظرفیت در جهت پرداختن به اشتراکات دینی مطابق آنچه رهبر معظم انقلاب سفارش کرده است بهره برداری کرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مدارس علوم دینی اهل سنت استان آذربایجان غربی ، ماموستا عثمان یوسفی امام جمعه شهرربط سردشت ، طی گفتگو با رابط خبر دفتر استانی به مناسبت ولادت ستاره تابناک آسمان ولایت و امامت امام رضا (ع)، ابتدا ولادت باسعادت این امام همام را به پیشگاه مقام معظم رهبری مدظله العالی وسپس به مسلمانان وعاشقان این بزرگوارتسلیت گفت.

وی متن بیانات خودرا با طرح یک سوال آغاز وجواب آن را مستند به اقوال بزرگان اهل سنت تشریح فرمود و اظهار داشت: آیا علمای اهل سنت زیارت ، توسل و تبرک به قبر امام رضا (ع) داشته اند؟

علمای وهابیت مخالف توسل و تبرک به قبر اولیای الهی و دعا نزد قبر ولی هستند در حالی که علمای اهل سنت برای توسل و تبرک و برآورده شدن حاجت خودشان به زیارت قبر اولیای الهی می رفتند تا خداوند دعای آنها را به اجابت برساند و بسیاری از علمای اهل سنت به زیارت قبر امام رضا (ع) می رفتند تا توسل و تبرک به این ولی خداوند داشته باشند و برخی دیگر زیارت قبر امام رضا (ع) بوسیله مردم را متذکر شدند. از باب نمونه به چند مورد اشاره می شود:

۱- ابن خزیمه و ابو علی ثقفی و بزرگان اهل سنت

ابن حجر عسقلانی در «تهذیب التهذیب» از حاکم نیشابوری در خصوص زیارت قبر امام رضا (ع) توسط ابن خزیمه و ابو علی و دیگر بزرگان اهل سنت چنین نقل کرده و می نویسد:

از محمّد بن مؤمل بن حسن بن عیسی شنیدم که می‌گفت: همراه ابی بکر بن خزیمه امام اهل حدیث و همتراز او ابو علی ثقفی و جمع زیاد وکثیری از بزرگان و مشایخمان به زیارت قبر علی بن موسی الرضا (ع) ، در طوس رفتیم. محمّد بن مؤمل گفت: ابن خزیمه، چنان در برابر بارگاه آن حضرت، تعظیم و کرنش و تضرع (گریه زاری) می‌کرد که حیرت زده شدیم.

علاوه بر ابن خزیمه و آن مشایخ این تواضع و تعظیم و تضرع نزد قبر امام رضا (ع) مورد تایید حاکم نیشابوری و ابن حجر عسقلانی است و آنها نگفتند چنین عملی شرک یا بدعت است. آیا وهابیت می توانند به ابن خزیمه و ابو علی ثقفی و حاکم و ابن حجر عسقلانی لقب مشرک یا مبتدعه بدهند؟؟

امام جمعه ربط تصریح نمود: ذهبی در ترجمه ابن خزیمه می نویسد: (الحافظ، الحجه، الفقیه، شیخ الإسلام، إمام الأئمه، أبو بکر السلمی النیسابوری، الشافعی، صاحب التصانیف … وعنی فی حداثته بالحدیث والفقه، حتى صار یضرب به المثل فی سعه العلم والإتقان) ذهبی در ادامه می نویسد بخاطر ابن خزیمه دفع بلا از مردم مدینه شده است: (ثم قال أبو عثمان: إن الله لیدفع البلاء عن أهل هذه المدینه لمکان أبی بکر محمد بن إسحاق)

۲- ابن حبان

ابن حبان درباره زیارت و نحوه حاجت خواستن خود از قبر امام رضا (ع)  می نویسد:

قبر امام رضا (ع) در سناباد خارج نوقان که مشهور است ، واقع شده است و در کنار قبر هارون الرشید زیارت می شود، من این قبر را دفعات زیادی زیارت کرده‌ام، و موقعی که در طوس مقیم بودم، هر سختی و شدتی  که به من روی می‌آورد، قبر علی بن موسی الرضا (صلوات الله علی جده و علیه) را زیارت می‌کردم و دعا می‌نمودم خدا آن را رفع کند، دعایم مستجاب می‌شد و خدا آن سختی را از من رفع می کرد و دعایم را مستجاب می‌نمود. این چیزی است که من بارها آن را تجربه کرده‌ام. خدا ما را با محبت مصطفی و اهل بیت او(صلی الله علیه و سلم الله علیه و علیهم اجمعین) بمیراند.

ذهبی درباره ابن حبان می نویسد: (الإمام، العلامه، الحافظ، المجود، شیخ خراسان، أبو حاتم، محمد بن حبان … صاحب الکتب المشهوره)

۳- محمد بن علیّ بن سهل شافعی

حاکم نیشابوری از محمد بن علیّ بن سهل شافعی نقل می کند:

هیچ امر مهم دینی و دنیایی برای من روی نداد که به بارگاه امام رضا (ع) برای آن حاجت رفتم و نزد قبرش خدا را خواندم جز آن که آن حاجت روا شد و خداوند مرا از آن امر مهم رهانید. سپس ابوالحسن گفت: و این عادتم شده که به آن در تمام اموری که بدان ها دچار می شوم بروم چرا که آن نزدم آزموده شده است.

ماموستا یوسفی درادامه افزود: شهر مشهد به واسطه در برگرفتن حرم مطهر امام رضا (ع) محور وحدت شیعه و سنی در منطقه است و می توان از این ظرفیت در جهت پرداختن به اشتراکات دینی مطابق آنچه رهبر معظم انقلاب سفارش کرده است بهره برداری کرد.

انتهای پیام

فهرست