به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت آذربایجان غربی، ماموستا عثمان یوسفی امام جمعه شهر ربط سردشت درحمایت ازمردم مظلوم فلسطین و اهانت به قدس شریف و حمایت ازجبهه مقاومت بیانیه ی را صادر کرد.
متن بیانیه به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم
سرزمین فلسطین نقطه اتصال تمدنها است فلسطین و بیتالمقدس، سرزمین انبیاء محل ظهور و گسترش ادیان الهی و نخستین قبلهگاه مسلمین، همواره کانون توجه و احترام پیروان مذاهب بزرگ دنیا و همه ملل جهان بوده است.
فلسطین سرزمینی است مقدس که در بین سه دین از ادیان بزرگ معاصر یعنی اسلام، مسیحیت و یهودیت اهمیت فراوانی دارد و مقدس شمرده میشود.
قدس از قداست اسلامی برخوردار است که در قلوب مسلمانان و در حافظهی آنها نقش بسته است قدس به دلیل جایگاه دینی، قبلهی اول مسلمانان، سرزمین اسراء و معراج، سومین شهر دینی بزرگ مسلمانان، سرزمین نبوتها و برکات و سرزمین دفاع و جهاد است.
بطور کلی فلسطین و قدس به دلایل زیر مهم است
«جایگاه دینی بیتالمقدس»
بیتالمقدس به لحاظ مقام و موقع مذهبی خاصی که در میان مسلمانان و مسیحیان و یهودیان داشته و دارد، به عنوان سرزمینی مقدس مطرح شده و همواره در میان پیروان ادیان از اهمیت ویژهای برخوردار بوده است. خداوند این سرزمین را پنج بار در قرآن وصف کرده است. قدس از دیدگاه اسلام از جایگاه دینی قابل توجهی برخوردار است.
ممکن است مسلمانان، اعراب و فلسطینیها در موضعگیری خود نسبت به مسئلهی صلح با اسرائیل و جایز بودن یا نبودنش و در صورت جایز بودن، موفق شدن، یا نشدنش، اختلافنظر داشته باشند، اما همهی آنها مسلمانها و اعراب و فلسطینیها در اسلامی بودن قدس، لزوم حفظ این هویت و مسئلهی مقاومت با تلاشهای مذبوحانهی اسرائیل برای یهودی کردن آن و تغییر آثار و مسخ شخصیت تاریخیاش و زدودن نشان عربی و اسلامی و مسیحی از چهرهی آن اختلاف ندارند
«قدس قبلهی اول مسلمانان»
قدس اولین قبله ی مسلمان میباشد و به همین دلیل در احساس، حافظه و اندیشهی دینی آنها از جایگاه والایی نقش برخودار است. از زمان واجب شدن نماز در شب اسرا و معراج، در سال دهم بعثت (سه سال قبل از هجرت) پیامبر (ص) و اصحاب تا شانزده ماه بعد از هجرتشان رو به آن نماز میخواندند، تا این که خداوند دستور داد که به جانب کعبه یا مسجدالحرام رو کنند.
«قدس سرزمین إسرا و معراج»
دومین تصویر از قدس که در شعور مسلمانان نقش بسته، این است که خداوند آن را پایان سفر زمینی و آغاز سفر آسمانی معراج پیامبر قرار داده است. خداوند این گونه اراده فرمود که سفر زمینی و شبانهی پیامبر از مکه و از مسجد الحرام آغاز شده و در مسجدالأقصی پایان یابد.
داستان اسرا و معراج سرشار از رمزها و دلالتهایی است که نشان دهندهی اهمیت این مکان مبارک میباشند. مکانی که جبرئیل، براق (موجود عجیبی که وسیله انتقال از مکه به قدس بوده است) را در آن بسته است. جبرئیل آن را به سنگ بسته است تا از سفر دیگرش از مسجدالاقصی یا قدس به آسمانها و به «سدره المنتهی» برگردد. این امر باعث شده خاطرات این سفر با دیدن «صخره» و «حائط البراق» در ذهن مسلمانان تداعی شود.
اگر قدس در این سفر مورد توجه ویژهای نبود معراج به طور مستقیم از مکه به آسمان هم ممکن بود همچنان که قرآن و احادیث هم به این امر دلالت دارند.
«قدس سرزمین نبوتها و برکتها»
قدس بخشی از سرزمین فلسطین بلکه نقطهی درخشان و نگین آن محسوب میشود. خداوند این سرزمین را پنج بار در قرآن وصف کرده است
رهبر انقلاب بر اساس نگاه فقهی اسلامی، رژیم صهیونیستی را به عنوان «کافر حربی» در منطقه میدانند و میفرمایند: جنایت هولناک رژیم صهیونیستی در غزه و قتلعام صدها مرد و زن و کودک مظلوم، بار دیگر چهرهی خونخوار گرگهای صهیونیست را از پشت پرده تزویرِ سالهای اخیر بیرون آورد و خطر حضور این کافر حربی را در قلب سرزمینهای اُمت اسلام، به غافلان و مسامحهکاران گوشزد کرد. مصیبت این حادثه هولناک برای هر مسلمان بلکه برای هر انسان با وِجدان و با شرف در هر نقطه جهان بسی گران و کوبنده است، ولی مصیبت بزرگتر سکوت تشویقآمیز برخی دولتهای عربی و مدّعی مسلمانی است. چه مصیبتی از این بالاتر که دولتهای مسلمان که باید در برابر رژیم غاصب و کافر و محارب، از مردم مظلوم غزه حمایت میکردند، رفتاری پیشه کنند که مقامات جنایتکار صهیونیست، گستاخانه آنها را هماهنگ و موافق با این فاجعهآفرینیِ بزرگ معرفی کنند؟
جنگ ۳۳ روزهی لبنان و جنگهای ۲۲ روزه، ۸ روزه و ۵۱ روزه در غزّه، همگی صفحات درخشانی از کارنامهی مقاومت است که موجب افتخار تمام ملّتهای منطقه، جهان اسلام و همهی انسانهای آزادیخواه جهان است.
انتهای پیام