استاد حوزه
مباهله جای خود را در جهان ، جهان ادیان و به ویژه در اسلام هنوز باز نکرده است
حجت الاسلام کفیلویی اظهار داشت: الان در مسائل خاورمیانه و مسائل نظام بین الملل ، مباهله می تواند کارساز باشد. مثلا در مسئله فلسطین الان جهان اسلام در اختلاف است . یک عده از کشورهای اسلامی در مقابل رژیم صهیونیستی قرار دارند و عده ای دیگر همراه و هم سو با رژیم صهیونیستی بر علیه مسلمانان ، آیا مباهله اینجا همان استراتژیک نیست که پرده را کنار بزند و حقایق را کشف کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت آذربایجان غربی؛ حجت الاسلام کفیلویی استاد حوزه در نشست مشترک علمای شیعه و اهل‌سنت به مناسبت روز مباهله، ضمن اشاره به اهمیت برگزاری نشست‌های مشترک علمای شیعه و اهل‌سنت گفت: مباهله و آیه مباهله و احادیث تفسیری را حجت الاسلام فعال آذر انصافا به خوبی و زیبایی مطرح کردند من به این نقطه ورود نمیکنم اما آنچه که در این اجلاسیه مطرح شد لاجرم چند نکته را در این محضر والا چه بسا من در آن جایگاهی نیستم ،اینگونه مطرح می‌کنم اما با لطفی که عزیزان ، علماء و بزرگان دارند نکاتی را مطرح می کنم.

وی اظهار داشت : یک بحث جدی این است که مباهله جای خود را در جهان ، جهان ادیان و به ویژه در اسلام هنوز باز نکرده ، تمامی تفاسیر و دیدگاهها و شروح را ما در نظر بگیریم خیلی روشن به این نتیجه میرسیم که مباهله یک مبنای استراتژیک است برای همه زمان ها ، مطابق روایتی که در تفسیر المیزان و هم چنین در تفاسیر اهل سنت آمده است که دعوت به مباهله مخصوص مسیحیان نجران نبود، در اون موقعیت زمانی ، بله ، با مسیحیان نجران اتفاق افتاد.

پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم یهودیان را نیز دربرهه ی از زمان رسالتش به مباهله دعوت کردند که اسناد موجود می باشد .

استاد حوزه اشاره به فرمایشات امام صادق علیه السلام کرد و گفت: امام صادق رسما فرموده است مباهله خواست زمان پیامبر نبود آیه مباهله ساختار عام دارد بر اساس برخی از روایات آیه مباهله می تواند در تمامی کنون و در تمامی اعصار و زمان ها و موقعیتهای ویژه خاص بحران ها و فتنه ها و چالشها مطرح شود

وی در ادامه تاکید کرد: پس بنابراین حتی الان در مسائل خاورمیانه و مسائل نظام بین الملل ، مباهله می تواند کارساز باشد. مثلا در مسئله فلسطین الان جهان اسلام در اختلاف است . یک عده از کشورهای اسلامی در مقابل رژیم صهیونیستی قرار دارند و عده ای دیگر همراه و هم سو با رژیم صهیونیستی بر علیه مسلمانان ، آیا مباهله اینجا همان استراتژیک نیست که پرده را کنار بزند و حقایق را کشف کند و بی پرده واقعا منظور آیات قرآن مجید و نظر خاص پیامبر خاتم و اهل بیت و اساس اسلام و همراهی با ملت فلسطین ، یا همراهی با رژیم صهیونیستی ، آیا حقیقت آن است که نظام بین الملل واقعا برای حفظ جایگاه ملت ها و استقلال ملتها و توانمندی های ملتها به وجود آمده و نیز برای جلوگیری از ظلم ها و جنایتها ، یا نه ، به کرسی نشاندن منافع طلبی ابر قدرتها ، خیلی روشن است حالا این مقدمه را عرض کردم تا به این جا برسیم که ضرورت مباهله چرا ؟

حجت الاسلام کفیلویی افزود: چرا اسلامی که با این عدله آمده لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ ٌ این جا یک مرتبه قرآن دستور می دهد به مباهله ؟ اگر از اول تکوین عالم و ارسال رسل و ارائه دین و شریعت به جهان از ناحیه خداوند بنگریم تا زمان پیامبر اسلام (ص) ، جواب روشن است که عزیزان هم اشاراتی داشتند .

وی خاطر نشان کرد: مسئله انکار نبوت ها و مخالفت با پیامبران و تکذیب پیامبران تکذیب دین حقیقی از ناحیه دینداران ظاهری در موقعیتهای خاص ، عین مثلا انکار نبوت حضرت عیسی و انکار نبوت حضرت یحیی (ع) به وسیله یهود ، تا اسلام آمد انکار نبوت پیامبر (ص) اسلام هم اضافه شد و انکار نبوت عیسی بن مریم ، هم چنین در مسیحیت انکار رسالت رسول و آیین مقدس اسلام ، آن هم با وجود عهد و پیمانی که گرفته شد ه است.

استاد حوزه تاکید کرد: انبیاء الهی مامور و موظف هستند.

۱- پیامبر قبلی را ، دین قبلی را ، شریعت قبلی را ، کتاب قبل از خود را تصدیق کنند .

۲- به پیامبر بعدی ، شریعت بعدی ، دین بعدی و رسالت بعدی و کتاب بعدی ، بشارت دهند و بستر سازی کنند و ضمنا رسالت خود را هم انجام دهند.

وی در ادامه گفت: اگر این مبناها در جوامع بشری رعایت می شد پیروان آیین یهود ، تصدیق انبیاء گذشته به وسیله حضرت موسی (ع) صورت گرفته به وسیله تورات صورت گرفته ، بشارتی به آمدن پیامبران بعدی هم چون حضرت یحیی و حضرت عیسی و پیامبر اسلام و همچنین مسیحیت آن تصدیقی را که حضرت عیسی  از پیامبران قبلی کرده و بشارتی که به آمدن پیامبر خاتم  داده که هم در انجیل و تورات آمده است . آیا دلیل محکمی نیست که بینات بوده این کار صورت گرفته است و به همین علت یکی از اندیشمندان مسیحی همان نظریه و مسئله مباهله خودش می گوید که استدلاتی که پیامبر اسلام آوردند اعجاز مبین بود و ما ناچار بودیم که نپذیریم و در مقابل بایستیم ، چرا ناچار بودند؟ این همان بحث دوم است  واقعا چرا با کشف حقیقت بشر در مقابل حقیقت می ایستد ، چرا؟ به نظر می رسد یک بحث را آیت الله محمد جواد شری مطرح کردند در کتاب عظیم دشواری عبور از مذهب به مذهب آنجا این را آوردند و یک مطلبی هم در گفتمان استاد علامه محمد تقی جعفری با راسل اتفاق افتاده ، که انسان با وجود کشف حقیقت و ادراک حقیقت در مقابل حق بایستد.

مثلا به عنوان نمونه شما حساب کنید ۱۲۴ هزار پیامبر آمدند و به همه اخطار داده اند که شیطان  عدوا مبین ، الان دنیای معاصر ، شیطان پرستی را به عنوان یک اصل ان هم در کنار ادیان رسمی دارد می شمارد و حتی باطل را به عنوان یک فکر دارد در مقابل حق قلمداد میکند.

در دیدگاه راسل شما ببینید وقتی که در موضوع توحید استاد استدلال میکند خیلی آشکار می گوید به ۵ نامه استاد جواب نمی دهد وقتی که جواب می دهد می گوید من دلایل علمی و عقلانی شما مسلمانان را ، راجب توحید دیدم کاملا ادله علمی و عقلانی است اما به من حق بدهید من دارای یک مکتب فکری خاصی هستم ببینید این نقطه ؟ من دارای مکتب یک فکری خاص هستم برای خود برنامه ای و مبنای دارم که می خواهم با آن زندگی کنم در همه ساختارهای ذهنی بشر این نقطه وجود دارد. آن بحث می تواند این جا به کمک ما بیاید چرا بشر همیشه در مقابل حق ایستاده ، چرا سه اسقف اعظم مسیحیان نجران با اعتلاف به این که استدلات پیامبر اسلام در اصل توحید و در اصل رسالت و حتی در حقانیت خود حضرت عیسی مسلم است دوباره به  تثلیث معتقدند.

انتهای پیام

 

 

فهرست